Gazeta Podatkowa nr 41 (1916) z dnia 23.05.2022
Rozliczenie podróży służbowej kierowcy-mechanika
Zatrudniamy pracowników na stanowisku kierowca-mechanik. Zazwyczaj pracują oni w siedzibie firmy jako mechanicy, ale czasem na polecenie pracodawcy jadą za granicę autem osobowym (razem z innym pracownikiem), aby odebrać auto ciężarowe zakupione przez firmę. Tym autem jeden z pracowników jako kierowca wraca do Polski (przejazd nie podlega pod pakiet mobilności). Pracodawca ponosi koszty noclegów, przejazdów (autostrady, paliwo), posiłków. Pracownicy płacą za te wydatki z karty firmowej. Czy w takim przypadku występują diety?
W przedstawionej sytuacji pracownicy zatrudnieni są na łączonym stanowisku, w którym jedno to stanowisko kierowcy. W takim przypadku - w kontekście rozstrzygania kwestii związanych z podróżą służbową - należy ocenić, które ze stanowisk jest przeważające. Trzeba mieć bowiem na uwadze, że w odniesieniu do kierowców zawodowych funkcjonuje odrębna definicja podróży służbowej, która od 2 lutego 2022 r. wyklucza występowanie zagranicznej podróży służbowej w przypadku kierowców. Tak więc pracownikom zatrudnionym na stanowisku kierowcy nie przysługują diety i inne świadczenia delegacyjne związane z zagraniczną podróżą służbową.
Główny Inspektorat Pracy w opinii z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie odbywania podróży służbowych przez zatrudnionych na łączonych stanowiskach (znak: GPP-364-4560-96-1/10/PE/RP) uznał, że w przypadku określenia rodzaju pracy poprzez wskazanie dwóch stanowisk, do kompetencji pracodawcy należy rozstrzygnięcie, który rodzaj pracy ma przeważający charakter w ramach zatrudnienia danego pracownika. Jeśli pracodawca uzna, że przeważają w nim obowiązki kierowcy, podróże służbowe tego pracownika będą podlegać pod art. 2 pkt 7 ustawy o czasie pracy kierowców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1412 ze zm.). Jednak, gdy przeważające okażą się zadania np. magazyniera, montera czy mechanika, podróże służbowe tego pracownika należy rozliczać zgodnie z art. 775 § 1 K.p. Stanowi on, że podróżą służbową jest wykonywanie na polecenie pracodawcy zadania służbowego poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy danego pracownika.
Na podstawie stanu faktycznego przedstawionego w pytaniu można przyjąć, że pracownicy w przeważającym zakresie wykonują pracę mechanika. To oznacza zastosowanie wobec nich ogólnej definicji podróży służbowej oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 167). Biorąc pod uwagę to rozporządzenie, należy przyjąć, że pracownikom nie będą przysługiwały diety (przykład).
Przykład Przyjmujemy stan faktyczny przedstawiony w pytaniu oraz dodatkowo, że pracownicy pokryli z karty firmowej wszystkie wydatki poniesione w czasie podróży służbowej oraz że na karcie tej nie było ustanowionego limitu. Przy tych założeniach oraz przyjmując, że przeważającym stanowiskiem pracy jest stanowisko mechanika, pracownikom nie przysługują diety zarówno za krajową, jak i zagraniczną część podróży służbowej - całość wydatków delegacyjnych pokrył bowiem pracodawca ze środków firmowych (karta). To samo rozstrzygnięcie dotyczyłoby sytuacji, w której przeważającym stanowiskiem byłaby praca kierowcy, z tym że - w odniesieniu do przejazdu za granicą - z powodu tego, że w przypadku kierowców zawodowych nie występują zagraniczne podróże służbowe (bez względu na to, czy przejazd podlega czy nie podlega pod pakiet mobilności). |
www.RozliczenieDelegacji.pl - Podróże zagraniczne:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.RozliczenieWynagrodzenia.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|